جستجو

٠١/٠٨/١٣٩٣

نسخه قابل چاپ
يادداشت

{ سياوش مسيحا }

يا لطيف

- پنجم مهرماه روز جهاني جهانگردي در ايران مانند بسياري از کشورها با مراسم مختلفي که عمدتا هم از طرف سازمان هاي دولتي ست برگزار مي شود و اين روز بهانه اي ست براي تماشاي فعاليت هاي گذشته سازمان و همچنين نگاهي به آنچه که در آينده احتمالا رخ خواهد داد. يکي از بزرگترين دستاوردهاي سازمان در يکسال و اندي که از دولت آقاي دکتر روحاني مي گذرد همين بس که اين سازمان از سياسي بازي و سياسي نگري به هرآنچه که در آن و پيرامون آن وجود داشت دور شده است و اين فرصتي را بدست مي دهد تا متوليان امر به وظيفه اصلي خود بپردازند و سياست را به سياستمداران واگذار کنند!
- روز جهاني جهانگردي بهانه اي است تا وضعيت گردشگري ايران را با ساير کشورها قياسي هرچند مع الفارق بکنيم. اينکه ما چندمين کشور جهان از نظر جاذبه هاي گردشگري هستيم و چه اندازه از آثارمان به ثبت رسيده است و همزمان چهار فصل را در کشور مي توانيم ملاحظه کنيم و در يک زمان در يک سوي مي توانيم از اسکي لذت ببريم و در سوي ديگر شنا کنيم و ..... آنقدر تکراري شده است که از حالت نخ نما هم خارج شده است.
تمام اين گفته ها و داشته ها هزاران سال است که در اين کشور وجود دارد مهم اين است که ما براي استفاده درست از اين نعمت هاي الهي چه کرده ايم؟ کدام زيرساخت ايجاد شده است تا هموطنان و البته گردشگران خارجي بتوانند از اين موهبت هاي خدادادي بهره ببرند و اقتصاد کشور را تکاني بدهند؟ با کدام افزايش خطوط پروازي؟ با کدام اقامتگاه مناسب؟ در کدام ترافيک روان شهري در شهرهاي پر تردد؟ جزو ده کشور برتر که نه ... اگر تنها و اولين کشور داراي جاذبه هاي گردشگري باشيم ولي گردشگري که حاضر باشد براي ديدن اين آثار وارد کشور شود و ارز وارد کند و منافعي به مملکت برساند نباشد چه فايده دارد؟ وقتي هزينه سفر به اصفهان و شيراز و مشهد و کيش و ... بيشتر از کشورهاي همچون ترکيه و گرجستان و امارات است چه انتظاريست که ما يکي از بزرگترين صادر کنندگان گردشگري به خارج از کشور نباشيم؟ دلمان را خوش کرده ايم به ديد و بازديد هاي نوروزي و تعطيلات تابستاني که حدود 80 درصد آن آمار دست ساز است و اقامت در مدارس و هيئت ها و پارک و کمپ ها ... آماري که اگر دولت گذشته ادامه مي يافت قطعا در چند سال آينده تعداد کل سفرهاي نوروزي از تعداد کل افراد در روي کره زمين هم بيشتر مي شد!
- نشريات گردشگري هر روز به مدد حمايت هاي بي دريغ سازمان هاي متولي گردشگري در ايران روز به روز ضعيف تر و نحيف تر مي شوند. هر چه زمان مي گذرد تعداد نشريات فعال در حوزه ي گردشگري کمتر و يا دوره ي انتشار آنها طولاني تر و يا شکل آنها به سمت و سوي ديگر تغيير مي کند. نشريات تخصصي گردشگري مي تواند بازوي اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي کشور باشد. اما ظاهرا اين بينش فقط در نشريات جاري و ساري است و متوليان امر دل مشغولي هاي ديگر دارند. هزينه هاي چاپ و نشر سربه آسمان مي زند و تعداد آگهي دهندگان مسير عکس را طي مي کند و خريداران تک شماره هر روز کمياب تر مي شوند و کساني که بايد از نشريات حمايت کنند هر لحظه ناياب تر. حمايت هاي وزارت ارشاد از مطبوعات هم آنقدر ناچيز است که در اين مورد اگر حرفي نزنيم سنگين تريم.
- نمايشگاهاي گردشگري براي گردشگري کشور به يک معضل تبديل شده است. اين نمايشگاه ها نه تنها کمک حال صنعت گردشگري نيست که يک عامل بازدارنده و منفي براي اين صنعت است. برگزاري نمايشگاه در تمام دنيا تابع ضوابط و مقررات و دستورالعمل هاي خاصي است و معمولا هر کشور يک يا چند نمايشگاه تخصصي در حوزه ي گردشگري در زمان و مکان خاصي دارند که هم مردم همان کشور و هم متخصصان و متوليان امر در ساير کشورهاي جهان اگر تمايل به حضور داشته باشند ماه ها و شايد چند سال قبل از تاريخ مورد نظر براي مشارکت برنامه ريزي کنند و با قدرت در آن شرکت کنند همين همسايه جنوبي و کوچک را ملاحظه کنيد. نمايشگاهي برگزار مي کند که بدون توجه به نام آن که بازار عربي گردشگري ( Arab.Tourism.marketing ) است هرسال نزديک به 100 کشور مهم و فعال در حوزه ي گردشگري با قدرتي شگفت انگيز در آن شرکت مي کنند ولي ما ... ! هر شهر براي خودش نمايشگاهي دارد. هر استان هر وقت خواست نمايشگاه برگزار مي کند حتي يک نمايشگاه تخصصي و مرجع در اين رابطه در کشور برگزار نمي شود بعد از 35 سال که از انقلاب مي گذرد هنوز شاهد تبليغاتي هستيم که اولين نمايشگاه فلان و اولين نمايشگاه بهمان! يک نمايشگاه را در تاريخ هاي مختلف با برگزار کنندگان مختلف برنامه ريزي مي کنند برگزار کنندگاني که جز فروش غرفه به هر کس و هر قيمت فکر ديگري ندارند. يک سال در بهار سال بعد در زمستان و سال بعد در تابستان نمايشگاه برگزار مي کنند و براي جذب مردم و نه متخصصين به فروش غرفه به آش کشک و چيپس و دوغ محلي رو مي آورند چرا؟ چون از متخصصين واقعي خبري نيست و اگر متخصصي بخواهد از نمايشگاه بازديد کنند آنقدر زمان آن نامناسب است که عطاي بازديد را به لقاي آن مي بخشد. برگزاري نمايشگاه تخصصي هتلداري در پيک کاري هتلداران و آژانس داران چه محلي از اعراب دارد؟ کدام صاحب و يا مدير هتلي در زماني که مسافران بهاري و تابستاني هتل اورا اشغال کرده اند براي بازديد از نمايشگاهي که چندان بار فني و اقتصادي براي او ندارد حاضر مي شود مثلا از اصفهان به کيش و يا از تبريز به مشهد سفر کند؟ آيا جز اين است که اين نمايشگاه ها تنها براي مردم عادي در روزهاي شلوغ سال و آنهم براي ارائه آمار به غرفه داران احتمالي سال بعد که در سال گذشته چند صدهزار نفر بازديد کننده داشته ايم برگزار مي شود؟ ارائه آمار و ارقام بي حاصل در برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي جز براي جذب حمايت کننده و جذب غرفه داران و در نهايت فروش بي حاصل غرفه به غرفه داران مرتبط و غير مرتبط با صنعت گردشگري فايده ي ديگري ندارد و در اين ميان آنکه سود مي برد برگزار کننده است و آنکه متضرر مي شود بازديد کننده و غرفه دار است.

 
صفحه اول
درباره ما
آرشيو مجله
آرشيو سايت
اشتراک مجله
العربية
English Section
 
     

© Copyright 2009 www.mosaferan.ir

درباره ما | اشتراک مجله | آرشيو مجله | آرشيو سايت | اشتراک مجله