جستجو

78 نسخه قابل چاپ
جاذبه‌هايي براي گرفتن عکس يادگاري

چند سالي است که نقاشي‌هاي سه‌بعدي به‌عنوان بخشي از هنرهاي خياباني توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. جذابيت اين آثار هنري که جلوه‌اي سه‌بعدي از يک هنر دوبعدي را نشان مي‌دهند، باعث مي‌شود رهگذران ساعت‌ها در کنار آن‌ها بايستند، تماشاگر باشند يا عکس يادگاري بگيرند.
در چند سال گذشته، نقاشي‌هاي سه‌بعدي به جاذبه‌هاي گردشگري تبديل شده و مسوولان شهرهاي مختلف دنيا از هنرمندان دعوت مي‌کنند تا نقاشي‌هاي جالب و جذابي را براي رهگذران، شهروندان و گردشگران روي ديوارها و کف زمين نقاشي کنند. اين آثار هنري به‌دليل تنوع و زيبايي خاصي که دارند، خيلي زود مورد توجه قرار گرفتند و تصاوير مختلفي از آن‌ها در سايت‌هاي مجازي منتشر شد. با اين حال به‌نظر مي‌رسد اين هنر هنوز در ايران جانيفتاده و مسوولان و مديران شهري علاقه‌ي چنداني به اجراي اين‌گونه طرح‌ها نشان نمي‌دهند.
مختار اکبرخاني يک هنرمند اراکي است که چند سالي است نقاشي‌ سه‌بعدي مي‌کشد و چند طرح مختلف را روي ديوارهاي اين شهر اجرا کرده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي ايسنا، از وضعيت اين هنر در ايران، اصول آن، سابقه‌ي فعاليت در اين زمينه و سختي‌هاي اجراي اين طرح‌ها گفت.
نقاشي‌هاي سه‌بعدي از چه زماني در دنيا باب شدند؟
اثر مختار اکبرخاني
براي نقاشي سه‌بعدي نمي‌توان تاريخچه خاصي در نظر گرفت، به اين دليل که ما نمي‌توانيم بگوييم دقيقا اولين نقاشي سه‌بعدي را در جهان چه کسي نقش زد، ولي نظر شخصي من اين است که اولين نقاشي‌هاي ديواري سه‌بعدي را «ميکل‌آنژ» در دوره‌ي رنسانس به معني دوره‌ي نوزايي و نوگرايي در نقاشي رقم زد. با اين حال، نقاشي سه‌بعدي به مفهومي که در ذهن عموم مردم شکل گرفته، جريان کاملا جديدي است که عمري بيش از 10 يا 15 سال در دنيا ندارد.
برخورد مردم با اين نوع نقاشي‌ها چگونه بوده است؟
اين نوع نقاشي به‌خاطر اين‌که يک حس خوب واقعي را در ذهن بيننده ايجاد مي‌کند، بين عموم مردم جذابيت خاصي دارد. به‌دليل وجود فرهنگ‌هاي مختلف در ايران و عدم اطلاع‌رساني مناسب در اين زمينه، ما برخوردهاي مختلفي از مردم مي‌بينيم که شايد خيلي در خور نيستند، ولي اظهار علاقه براي انجام اين کار، خيلي زياد است.
مفهوم و مضمون اين نقاشي‌ها بيشتر به چه مواردي اشاره دارد؟
مضموني که در اروپا و آمريکا به آن پرداخته مي‌شود، بيشتر مدرن و پسامدرن است و شامل موضوعات ماورايي يا تخريب بشر يا ساخت‌وسازهاي صنعتي در شهرهاي بزرگ يا تبليغاتي مي‌شود، ولي در ايران نوعي سنت و مذهب هم به اين نوع نقاشي‌ها وارد شده است. به‌دليل دست‌وپاگير بودن بعضي قوانين در ايران، نقاشي سه‌بعدي روي زمين به‌درستي شناخته و اجرا نشده است.
آيا کشيدن نقاشي در خيابان‌ها و اماکن عمومي، قانوني و زير نظر نهاد خاصي است؟
در ايران اين فعاليت‌ها با هدف زيباسازي و زير نظر شهرداري‌ها انجام مي‌شود، به همين دليل فقط با موضوعات خاصي که مجازند، اجرا مي‌شوند. همين موضوع باعث مي‌شود از خلاقيت در موضوعات کاسته و دست و پاي هنرمندان براي اجرا بسته شود.
اثر مختار اکبرخاني
چرا تا کنون کشيدن اين نقاشي‌ها در ايران باب نشده است؟
به‌دليل اين‌که راه‌هاي تقابل و تعامل هنري بين هنرمندان ايراني با هنرمندان خارجي تقريبا بسته است. در اين مورد، هم از خارج و هم از داخل، به نوعي مورد تحريم هستيم و چون منبع و مأخذ اين هنر اروپا است، تعاملي در اين رابطه وجود نداشته و به آن صورتي که بايد و شايد اين هنر در ايران هنوز باب نشده است.
خودتان چگونه و از چه زماني به کشيدن اين نقاشي‌ها علاقه‌مند شديد؟
من نقاشي را به‌دليل فعاليت پدرم در اين هنر، از کودکي شروع کردم؛ ولي بعدها به هنرستان وارد شدم و رشته‌ي هنر را دنبال کردم. علاوه بر اين، به‌صورت خودجوش و البته با تمرين، تکرار، آزمون و خطا کار را ادامه دادم تا اين‌که سال 79 از طرف شهرداري اراک، چند سفارش انجام کار براي نقاشي ديواري گرفتم و بدون اين‌که تا آن زمان در زمينه‌ي کار نقاشي ديواري آموزشي ديده باشم، چند کار در اراک انجام دادم.
من از سال 89 با نقاشي سه‌بعدي از طريق اينترنت آشنا شدم. بعد از آن تاريخ به‌دليل تغيير مديريت‌هاي بومي و متأسفانه برخوردها و رويکردهاي مختلف از سال 90 تا 92 کارهاي ديواري در اراک انجام نشد. از سال 92 به‌دليل روي کار آمدن مديريت جديد در سازمان زيياسازي اراک و رويکرد خوب اين مديريت، توانستم چند سفارش کار ديواري بگيرم و کشيدن نقاشي سه‌بعدي را در برنامه‌ي کاري‌ام قرار دهم. چند قطعه کار سه‌بعدي انجام و با استقبال خيلي خوبي نيز از طرف مردم و مسوولان بومي روبه‌رو شد.
کجا آموزش ديديد؟ اصول اين نوع نقاشي‌ها چيست؟
من در زمينه نقاشي سه‌بعدي در جايي آموزش نديدم و صرفا با مطالعه و ديدن آثار نقاشان در ديگر کشورها و با آزمون و خطا، اين کار را تا اينجا ياد گرفتم. اصل و پايه‌ي اين نقاشي‌ها بهره گرفتن از خطاي ديد در ابعاد مختلف و استفاده مناسب از پرسپکتيو و شکست نور و سايه است.

اثر مختار اکبرخاني
چه مدت است کار مي‌کنيد؟
حدود 22 سال است که به‌صورت مداوم کار نقاشي انجام مي‌دهم.
تا به حال در چه مکان‌هايي طرح زده‌ايد؟
بيشتر در خيابان‌ها و معابر عمومي اصلي به سفارش شهرداري و در خانه‌ها هم به‌صورت خصوصي، در زمينه نقاشي سه‌بعدي سفارش‌هايي داشتم.
برخورد مردم با اين طرح‌ها چگونه بوده است؟
توجه به اين هنر به اين دليل است که مستقيما با مردم از لحاظ بصري ارتباط دارد. در دوراني که همه‌چيز ماشيني و صنعتي شده، اين نقاشي‌ها مي‌تواند تا حدود زيادي از آلودگي‌هاي بصري در سطح شهرها بکاهد و آن‌ها را به فضاهاي زيبا و تأثيرگذار تبديل کند. شما مي‌دانيد که همه مردم هميشه براي ديدن آثار هنري و تاريخي به موزه نمي‌روند، ولي ما با اين هنر مي‌توانيم عموم مردم را از قشرهاي مختلف با آثار هنري، تاريخي، مذهبي، ملي و با تمدن ديگر ملت‌ها آشنا کنيم.
کشيدن اين نقاشي‌ها در مکان‌هاي عمومي چه فوايد و مضراتي دارد؟
اين نوع نقاشي‌ها تأثير خوب و ويژه‌اي بر بالا بردن فرهنگ مردم در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي دارد و مي‌تواند جايگزين خيلي خوبي براي نماهايي باشد که صرفا تجملاتي و بدون برنامه در شهرها ايجاد مي‌شود و اگر درست، بجا و با موضوعات مناسب و همين‌طور خلاقانه انجام شود، هيچ ضرري ندارد.
توجه به اين هنر چقدر اهميت دارد و خواسته‌ي شما در اين زمينه چيست؟
درخواست من از مسوولان اين است که با در اختيار گذاشتن فضاهاي مختلف شهري مانند ديوارها، کيوسک‌هاي برق و مخابرات، کف خيابان‌ها و پارک‌ها و حتي برخي درخت‌ها و تيرهاي برق، جداول، تونل‌ها و همين‌طور بودجه‌ي مناسب براي هنرمندان، فضا را براي شکل گرفتن اين کار در ايران هموار کنند.

 
صفحه اول
درباره ما
آرشيو مجله
آرشيو سايت
اشتراک مجله
العربية
English Section
 
 

فهرست مسافران 78

 
 
 
معرفي آثار تاريخي فرهنگي ايران به جهان باعث رفع ايران هراسي خواهد شد  
گردشگري سلامت: چالش ها و بايدها...  
خطر در کمين بزرگترين غار آبي آسيا/ بي‌پناهي مأمن شکارچيان عصر سنگ  
آيين گِل هاکُني در مُجن - شاهرود  
همنشيني کمال‌الملک و شاگردان با نقاشان کلاسيک غربي  
سرنوشت ساز بي‌صاحب!  
سفرهاي نوروزي بچه پولدارها  
از نگاه ديگران  
استراتژي هاي رقابت  
سي‎مرغ در سي‎سخت  
مسجد جامع گناباد )ديار قنات و قنوت و قناعت)  
آخرين وضعيت پرداخت ارز مسافرتي در آستانه نوروز  
دانشنامه نوروز تدوين مي شود  
نوروز ايراني، جشن صلح جهاني  
مهرآباد فرودگاه جايگزين ندارد  
سياوش صابري اعلام کرد: تخريب در بافت تاريخي شيراز براي سهولت حرکت دسته‌هاي عزاداري بوده‌است  
بيانيه سازمان ميراث فرهنگي در محکوميت تخريب آثار باستاني عراق توسط داعش  
آثار تاريخي عراق را به ايران امانت بدهيد  
داعش به شهر باستاني نمرود يورش برد  
داعش يک تور گردشگري از سوريه به عراق راه‌اندازي کرد  
بسياري از آثار نابود شده موزه موصل اصل نبودند  
اهميت ژئوفيزيک در باستانشناسي/انتقاداز توقف مغناطيس‌سنجي محوطه‌ها  
کارشناسان ميراث فرهنگي را به عشرت‌آباد راه نمي‌دهند  
رب گوجه فرنگي در همسايه پاسارگاد!!  
تفال به حافظ علاج درد پاسارگاد!  
قدمت تهران با کشف يک اسکلت به 7 هزار سال نمي‌رسد  
خبري از بنياد تعزيه نيست/ امکان توبيخ از سوي يونسکو  
ايجاد پياده‌رو از وسط گورستان تاريخي «دارالسلام»!  
پرونده «بزرگترين خانه تهران» در ميراث فرهنگي به کجا رسيد؟  
دخالت عوامل رسمي در يک حفاري غيرمجاز؟!  
فقط اذيت نکنند...  
جاذبه‌هايي براي گرفتن عکس يادگاري  
قطار ثروتمندان به ايران برمي‌گردد  
پرواز دبي –ساري بهترين فرصت رونق گردشگري خارجي است  
نوروز کهن ميراث ماندگار در استان چهارمحال و بختياري  
خواب ۹۰ ساله ساعت شمس‌العماره ادامه دارد!  
لباسهاي سنتي عشايري  
پول غذاي گردشگران ترکيه = کل درآمد گردشگري ايران  
"بيشه‌دالان" زيستگاه پرندگان مهاجر  
جاده جهاني چالوس درانتظار ثبت ملي  
خليج‌فارس، «خليج‌فارس» است  
24 ميليون متر برهوت 100 ساله  
سلامتي در سفر  
کافه مکسي يارستوران چايخانه هاي غيرسنتي و بهداشتي در هتل هاي پرستاره  
يک شب اقامت در هتل‌هاي کيش، ۲۲۰ تا يک ميليون تومان  
تخفيف 40 درصدي هتل‌هاي تهران در نوروز  
بم و زلزله، زرتشتيان و کرمان در گذر تاريخ  
ايمني در هتل  
هتل ها تنها 10 درصد مسافران نوروزي را در خود جاي مي دهند  
سلياک چيست؟  
آنقدر پولدار داريم که 400 هتل بسازند  
Iran Tourism Attractions on Discovery Channel  
Clay Jewelry in Old Persian Symbols  
30 Iranian Artists to Attend Venice Biennale  
Astaneh Ashrafieh: A Tourism Attraction in the Caspian  
 
 

© Copyright 2009 www.mosaferan.ir

درباره ما | اشتراک مجله | آرشيو مجله | آرشيو سايت | اشتراک مجله